Besök hos BM

Idag var vi på första riktiga besöket hos barnmorskan, vid inskrivningen fick jag gå till en annan mottagning då ”vår” hade fullt under sommaren. Hade tid vid 15.00 och älsklingen kom och hämtade mig på jobbet strax innan dess. Fick träffa en riktigt mysig barnmorska med ett väldigt fint namn (det jag promotar mest), hade hört att barnmorskorna på familjecentralen vi tillhör inte är någon höjdare men förstår inte alls vad dom menar.

Fick bekräftat att moderkakan ligger i framkant och det är därför jag inte känner så mycket, förstår inte varför hon som gjorde ultraljudet inte sa det..känns ju som en rätt viktig del att informera om. Aja jag blev iaf lite lättad. Fick hoppa upp på bordet och trots att BM varnade att det kunde ta tid att hitta hjärtat i och med moderkakans position fick hon till det direkt. Hon satte maskinen på magen och vips så fylldes rummet med ett fantastiskt ljud. 133 slag/minut var det lägsta men började på 150 slag, vår lilla älskling. Hon mätte magen också och efter lite hit och dit skrev hon upp 26 cm. Lilla prinsessan tycker tydligen om att sträcka sig åt min högra sida för var som störst där..fun fact :p

Vågen var inte lika fun, usch och fy! Dags att ta tag i träningen på riktigt för herregud flodhästvarning på riktigt! Tog blodsockret som låg på 5,3..dom testar det varje gång eftersom jag inte klarade sockerbelastningen jag gjorde i vecka 14 (allt kom upp så att säga). Bm var iaf nöjd med det 🙂 Hon snodde ett rör blod av mig också för att testa antikropparna igen. Sedan bokade vi ny tid till 19 november och fick åka hem.

Lillan sparkade lite då och då under besöket..mysigt! Hon tyckte inte om när bm tog blodtrycket, hihi rörde sig för fullt lilla gullungen i magen.

Nu blir det sängen…natti natti!

2 thoughts on “Besök hos BM

  1. Visst är det häftigt att höra hjärtljuden, hörde ni skillnad på hjärtljuden när lillan rörde sig också? Plutt*n i min mage brukar tumla runt ordentligt när BM kör med den där maskinen på magen, och man hör liksom hur hjärtljuden går upp 🙂

    Vad gäller vikten så har jag gått upp en hel del, men jag mår toppen och jag tycker inte att man ska fastna för mycket vid viktuppgången. Så länge som du mår bra och bebis mår bra! Sedan är det givetvis bra att röra på sig så mycket som möjligt. Själv så har jag knappt kunnat röra mig senaste 3 månaderna då foglossningen blev så mycket värre. Vattengympa är ett tips! Skönt att kunna röra sig i vatten! Då går man från flodhäst-känsla till att bli lättast i världen 😉

    Lycka till!

    1. Vi lyssnade inte så länge men det gick lite upp och ner, den lilla gullungen kanske låg och sprattlade 🙂

      Nej men det är ju ett bra uppvaknande, har läst på och mina kilo är ändå okej..men man ska ju inte gå upp så mycket om man är fluffig från början redan :p Men nu blir det promenader till och från jobbet istället för att cykla 🙂
      Tack detsamma 🙂

Tyck till!

