Välkommen vecka 40

Välkommen vecka 40 ♥ (Är 39+1 idag)

40-weeks-pregnant-275x300
Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig. Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut.

Bebisen: I genomsnitt väger ett barn i den här veckan ungefär 3600 gram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket. Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Tankar om föregående vecka: Det känns verkligen att jag är i vecka 40 nu. Det gör riktigt ont när man ska röra sig efter att ha suttit still ett tag, värst är när jag ska upp ur sängen..uscha känns som man går i tu lite. Fröken har sjunkit väldigt mycket senaste dagarna, svärmor tyckte hon låg i knät nästan och jag kan nästan hålla med om det. Vi var hos BM idag och hon tyckte hon låg väääldigt långt ner i bäckenet, så kanske är dags snart. Mitt blodtryck var högre än vanligt men fortfarande helt okej. Frökens hjärta slog för fullt och pratade lite om min oro att hon rör sig mindre och mindre..men det är ju inte så konstigt med tanke på att det är rätt tight där inne i magen. Jag har sammandragningar mest hela tiden och nu känner jag också hur magen blir hård och drar ihop sig. Jag är inte lika säker på att jag kommer gå över särskilt länge, jag kom 4 dagar tidigt så det skulle betyda att fröken kommer på torsdag. Vi får väl se hur det går..

2 thoughts on “Välkommen vecka 40

Tyck till!

